tisdag 10 januari 2012

Praktiskt vs. Vackert

Ja om jag får välja så är det klart att en kombination vore det bästa.. Men varför ska det vara sån skillnad på utseende mellan de två? Det är klart att det är mer praktiskt med en ho i rostfritt än en i porslin, men den i porslin ger ju en helt annan känsla.. Och den känslan är viktig för mig. Öppna hyllor; samma sak. Platsbyggt skafferi; samma där.. Frågan nu är HUR viktig den känslan är? Och HUR opraktiskt är det egentligen? Mitt argument är alltid samma; "men funkar det hos andra barnfamiljer så borde det funka hos oss med".. Och det är för att jag läser bloggar och inredningstidningar. Jag vet det. Sambon vet det. Alla vet det. En del skrattar åt det. Men mitt intresse blir detsamma oavsett vad folk tycker, och den där känslan ÄR viktig för mig. Jag hatar att vistas i en miljö jag inte trivs i. Där kommer också frågan om trender in. Jag har alltid haft ett intresse av gamla möbler, gamla saker, gamla miljöer. När jag hittade bloggar som hade samma intresse som mig växte intresset ytterligare. Äntligen kunde jag inspireras av andra och "få ihop det". Då började vissa ha åsikter. Många tyckte jag var konstig i huvudet, och sade det också. Sen blev det helt plötsligt trendigt med "shabby chic" och samma människor som tänkt och tyckt försökte nu få det lite mer lantligt och vitt hemma. Men som alltid med trender, de kommer och går. Det känns inte som att jag kommer göra en helvändning, sälja allt och skaffa moderna möbler bara för att det blir trendigt. Nej, för mig är det något mer än en trend, det är en livsstil.

Idag blev det många tankar och funderingar.. Ursäkta det långa inlägget. Hoppas ni inte har tröttnat. Ni får gärna råda mig ang köket, ni som har porslinsho; vad rekommenderar ni?

Kram Anna

5 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej du,
Vi har ju renoverat vårt kök nu i ett års tid inte trodde jag det skulle ta så lång tid men men...
Jag har valt allt det opraktiska som du berättar om men jag ser inget opraktiskt i det, visst blir det lite skavt i porslinshon när man diskar gjutjärnsgrytor osv men det får man bort med lite bikarbonat och ättika...
Skafferi vad det inte tal om något annat än platsbyggt..
Det är ni som bor i huset ingen annan och jag tycker att ni ska det ni vill ha....
Nästan lika lång kommentar som ditt inlägg.....
kram
sandra

Unknown sa...

Hej Anna!
Stå på dig!!
Jag ångrar att jag inte valde porlsinsho när vi bytte. Var nog inte mogen för det då...
Jag hade tagit en porslinsho. Öppna hyllor, jag det är jättefint men jag är glad att jag inte har det bara. De få jag har är så dammiga så dammiga...

Kan du inte komma till mig någon dag?

Kram Anna

ps du är inte dum i huvudet, det är de andra som inte hänger med...och har stil:)

Photo by Maria sa...

Visst kan det praktiska vara vacket med.. Men förstår hur du menar..
Och jag tycker att så länge man trivs så skall man ha det som man vill hemma, trendigt eller inte..

Kram Mia

Gunilla sa...

Hej! Vi är precis i slutfasen av köksrenoveringen. Det man kan konstatera är att det inte blir som man tror när man börjar. Jag har valt bort skafferiet (fick inte plats), hyllan med de utdragbara glaslådorna (fick inte plats) Skulle ha en specialbeställd diskbänk. Fick inspiration av arbetskamrater att i stället ha heltäckande stenskiva över bänkarna med nedsänkt diskho. Väntar nu på denna stenskiva. Golvet blev ett LAMINAT-golv. Jag skulle aldrig hela livet aldrig någonsin ha ett laminatgolv. Nu har vi köpt ett som heter Pergo Grå Ek planka. Det är golvvärme under och golvet är så jäkla fint att jag skulle med glädje ha det i hela huset. Inte halt, inte plastigt, inte "klonkigt" och med en underbar går nyans. Renovera är en värkprocess om man inte är proffs och håller på med inredning har jag upptäckt. Än är vi inte klara. Fattas lös inredning. Kökssoffan ska in. Vi vet inte vilket köksbord vi ska ha - duger det gamla eller inte, blir det för stort? Ett pars skåp ska in också som vi inte vet än. Du får gärna titta på mitt kök på valkommentillkarljans.wordpress.com

Marie sa...

Tycker absolut att man ska göra som man själv vill och tycker, det är ju ingen annan som ska bo där. Jag önskar att jag hade haft en porslinsho (men maken tyckte det var alldeles för opraktiskt så jag fick ge mig, fick ju bestämma nästan allt annat, hihi), kanske jag kan få det någon gång i framtiden, hoppas!!!

Kram Marie