söndag 28 mars 2010

I fredags avnjöts..

detta goda..

Soppa som serverades i två av mina skålar jag köpt på Atmosphere. Assietten är från Ikeas serie Arv.

Hej!
Idag tänkte jag bjuda er på ett av mina favoritrecept. Enkelt och så gott! När vi var i affären i fredags kom sambon med förslaget att vi kunde laga "den goda soppan" som fredagsmys på kvällen och så blev det. Lagom avancerat efter en vecka med mycket plugg inför fredagens stora redovisning. Vi har börjat på vårt examensarbete nu. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Tänk vad fort dessa veckor kommer att gå till sommaren och sen är det nästan bara praktik kvar sista terminen.
Igår hade vi gäster. Några kompisar från bl.a. Borås och Göteborg kom på middag. Det blev en toppenkväll som inte slutade förrän klockan fem imorse.. De sov över också. Så skoj att jag fick umgås länge med dem, det var ett tag sen sist. Tack kära vänner för en jättekul kväll (och morgon) och för presenterna ni hade med er! De visar jag en annan dag..
En gemensam kompis ska gifta sig i Australien på nyår, och jag kan tyvärr inte följa med, eftersom jag tar examen i mitten på januari och har obligatoriska skolgrejer i mellandagarna.. men nu när gänget pratade om resan blev jag så ledsen att jag inte kan följa med, så jag ska på allvar kolla om det inte går att lösa ändå..
Ja, receptet då;
Kräftsoppa
1 l vatten
2 stora morötter
2-3 msk vetemjöl
en klick margarin
2 fiskbuljongtärningar
1 stor burk kräftost 400 g.
1 liten burk creme fraiche
1 burk kräftstjärtar (utan spad)
1 knippe klippt dill
Riv morötterna fint.
Smält margarin i en kastrull.
Töm morötterna över margarinet.
Strö över mjölet, rör samman.
Häll på vatten och buljongtärningar.
Låt koka 10-15 min.
Töm i kräftost och creme fraiche.
Låt koka tills det blir krämigt- ca 5 min.
Töm i kräftstjärtar och dill.
Värm upp snabbt, ej koka.
Serveras gärna med vitlöksbröd.
(Enligt en kompis kan man byta ut kräftorna mot kantareller eller champinjoner och osten likaså.)
Smaklig måltid!
Ha en skön söndag! Vi ses snart igen.
Kram /Anna

13 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

gud så gott med soppa! det var länge sedan jag åt det. perfekt att ha och sen bara värma på till kvällsmat eller liknande ju! måste jag testa :)

kram jenny

Kamomilla sa...

Mums! Det låter ju så vansinnigt gott!! Vackra soppskålar!

IKT i min vardag sa...

Ja denna soppa är kanongod! Jag har provat oändligt många varianter med dessa mjukostar. Kantarellost och smörstekt svamp är en annan goding :)

På tal om annat...Du kan ju kompensera och släcka en timme idag istället ;)

Kram Linda

STENLYCKA sa...

Den soppan är så god, har något liknande recept.Brukar göra den när vi har gäster ibland och den blir alltid uppskattad. Bra tips att man kan använda svamp istället.
Åkte förbi där du bor nu i eftermiddag, var på väg till Jungs kyrkogård för att sätta lite påskliljor på mina svärföräldrars grav. Tittade samtidigt in på loppiset som finns i Jung. Har du varit där någon gång?
Ha det så gott i påskveckan!
Kram Raina

Jennyshemochharmoni sa...

Å tusen tack! Jag och min man älskar soppa! Den ska vi prova :) Tack vännen för din kommentar hos mig :) Vad glad jag blev! Jag gör alla mina headers i photoshop. Är ingen fena på sånt så det blir det enklaste möjliga! Har satt ihop två bilder och skrivit texten på sidan och satt ihop alltihop till en bild. Kram!

Vintage House sa...

Tack för receptet lät riktigt smarrigt.
Hoppas det löser sig med resan vore synd om du missade den.
kram
sandra

Tidsmästarinnan sa...

Ahhh, den vill jag prova!! Helst nu genast :-)

MUMS!
Kram på dig vännen
Susanne

Hem T Gårn sa...

en riktigt glad påsk till dig också!vilken god soppa.
maria

MiaMaria sa...

Hej Anna!

Låter som en väldans god soppa,,,mums...

Och en resa till Australien vore ju inte helt fel.....

HA en bra vecka!
MiaMaria

Love and be proud sa...

Måste testa receptet så gott och passande med fisk inför påsken!!!! ;) kram

Jenny sa...

Hej Anna!
Vilka fina skålar! Din soppa låter jättesmarrig, tack för receptet!

Ha en trevlig påskvecka:)

Kram Jenny

Vintage sa...

Det receptet måste jag prova,verkar supergott! ha en skön kväll Kramar Susanne

Skomakartummen sa...

Det lät supergott. Hoppas du kan lösa att du kan följa med, kan vara en rolig resa. Kram sari