lördag 13 mars 2010

Hos Elin och John: Matplatserna

Hej!
Helg igen! Det känns inte som om jag skriver något annat! :) I veckan har vi haft föreläsning, grupparbete och ett seminarium, därför har det varit lite snålt med besök hos er andra de sista dagarna.. men nu på förmiddagen spelar sambon match så jag kan sitta med min kaffekopp och läsa bloggar hur länge jag vill.. =) eller kanske inte hur länge som helst, jag ska vara på kalas på västkusten halv två.. Min morfar fyller 80 år. Ikväll blir det Grekisk afton i bygdegården utanför byn. Igår fick jag reda på att jag klarat en hemtenta jag lämnade in för ett tag sen! Jippi, det rullar på nu! Så jag firade mett ett par glas vin hos Elin, som hade tjejkväll. :)

Idag blir det fortsättning på besöket hemma hos Elin och John! Idag visar jag deras matsal.. sen fortsätter vi in till matplatsen i köket. Även här är möblerna arvegods. Detaljerna är blandat gammalt och nytt.


På det lilla bordet bortanför matsalsbordet har Elin ställt ett par böcker och piffat med lite olika detaljer. I rummet bortanför ser ni matplatsen i köket.


I en hörna vid matsalsbordet står en gitarr. Snyggt och praktiskt om man vill sjunga snapsvisor.. ;) Elin och John gillar snapsvisor, lekar och spel och har alltid något påhitt på g.. =) Den fina tavlan har Elin köpt på loppis.


Här ser ni hela matsalsbordet. Det är kryssat under och väldigt fint.. Det har Elin ärvt. Bakom mig nu har jag det fina skåpet jag visade sist och till vänster bakom mig har jag soffan.


Ett annat vackert stilleben i ett hörn; en gammal barnstol, en stor vas med ris och en vacker gammal tavla.


Nu kikar vi in i köket och tittar på matplatsen.


En tallrikshylla med fina föremål, som t.ex. en gammal kotavla.
På ett brickbord står en samling fat och skålar i pressglas.


Det var allt för den här gången, nästa gång kikar vi in hos mig igen. Sen blir det sista besöket hos Elin och John i inlägget efter det. Så kika tillbaka då! =)
Ha en trevlig lördag!
Kram /Anna

7 kommentarer:

Love and be proud sa...

Jättefint!!! :) Kul att du ville vara med! Ha en skön helg! kram

Grodmamman sa...

Grattis till tentan!
Alltid kul att se andras hem och här tyckte jag att det var kul att allt inte var ommålat i vitt!:)
Kram

Hus nr.14 sa...

Vilket härligt och personligt hem!
Trevlig kväll! Marielle

Kamomilla sa...

Många skojiga detaljer!

Ann-Catrin sa...

Hej vännen!!

Stort grattis till tentan.. vad skönt det måste kännas att ha de klar!!

vad roligt att få en kik i det fina hemmer..
underbara gamla ting!


ha det så gott på kalsaet.. 80.. det är stort det

kram på dig
'A-C

Tidsmästarinnan sa...

Hej Anna!
men att det alltid är precis lika kul att få kika in hos andra! Charmigt och personligt tycker jag - tack för titten!
Och grattis till tentan vännen!
Stor kram
Susanne

Bakom Masten sa...

Hej Anna

Såg i "livet på fyrans" blog att du sökte en Café-Grupp.
Jag har en likadan på min uteplats.

Köpte den på Fyndlagret i Skene. Låg då på c:a 400 kr Ett bord + två stolar. (Nytillverkad)

Må gott
H.Chrille