fredag 13 mars 2009

Nu har skolbänken hittat hem!

Hej alla raringar!


Idag tänkte jag visa min lilla pysselhörna jag ordnat till i veckan, samt några fynd jag inte visat förut.


Vi bor ju i en trea, en etagelägenhet med egen ingång och trädgård utanför. På nedervåningen har vi bara hallen och sovrummet. När man kommer upp för trappan, hamnar man direkt i vardagsrummet, som har snedtak. Som ni vet har jag förut nämnt att det är ganska svårmöblerat på grund av det. Som här till exempel, det har varit en så kallad död yta. Gungstolen har stått här förut, mest som prydnad. Nu tyckte jag att det var dags att utnyttja utrymmet lite bättre. Så jag flyttade skolbänken hit. Det blev en pysselhörna alt. blogghörna eventuellt.. =)



Tänk att jag står i trappen och fotar nu.. Precis till vänster om skolbänken är ingången till köket. Skolbänken köpte jag på loppis för ungefär ett år sedan. Den vita stolen köpte jag vid samma tillfälle, den har fått stå i hallen tills nu. Förvaringslådan i zink har jag fått av min sambo. Eventuellt kan jag få fler, och ställa dem på varandra = perfekt förvaring!!


Här hamnade lite pyssel och pynt. Böckerna är köpta på Kupan för 10 kr sammanlagt. "Anslagstavlan" från Madame Stoltz beställde jag på nätet förra året. lampan har jag fått av mina föräldrar. Några små askar får agera förvaring åt stämplar, kort och lite annat..

Zinklådan i närbild.. Älskar att den har fin patina.

Här kommer ett tillskott i familjen Skattkammare! Ett bord som är såå slitet och vitt från början. Vill ni veta det bästa med det? Jag har fått det. Fick ta med mig det eftersom det bara stod oanvänt på jobbet. Men jag fick skura ett tag innan det blev rent! (det stod på en djuravdelning) =)
Nu står det iallafall bredvid skolbänken under snedtaket i den "döda ytan" och agerar förvaringsplats det med! Åt tidningar..

och notpapper...
Blev så inspirerad av Vita ranunkler-Marie, som gjort så fint med sina notpapper i en korg.

Här kommer ytterligare ett tillskott.. En gammal tvättkorg i rotting. Den köpte jag på en loppis förra helgen (som jag var på med Vitbalansen-Helena, Lilla Blanka-Mia och Ute och inne-Karin-så trevligt vi hade!!), jag fick ge 45 kr. Inte illa tycker jag! Den är bra förvaring åt plädar, täcken och filtar bredvid soffan (nu står jag i den "döda ytan" och fotar, köksingången är till höger om korgen). Visst är det härligt ljus som flödar in? Jag fotade en morgon innan jobbet när solen lyste in i Vardagsrummet.. Det var nästan vårväder ute (dock lite kallt). Nu är det snö i mängder utanför.. det snöade hela dan igår.

Avslutar med att tipsa om ett par tjejer jag känner som har startat bloggar, det är Hellen som startat den fina bloggen Ljuvliga Vardagen. Hon har en jättesöt liten kille och en fotointresserad sambo som tar underbara bilder!! Igår var jag hos dem och pratade bloggar, loppisar och inredning (tack Hellen och Tobbe, jättetrevligt!). Det är lite kul egentligen, min och hellens historia. Vi sågs för första gången för över tio år sedan på en språkresa till Torquay i England. Sen hade jag en fest samma sommar eftersom jag skulle flytta tilll Lysekil. Hon var bjuden och då träffade hon en kille, som var barndomsvän till mig. Sen var det inget mer med det, jag och Hellen tappade kontakten, dock har hon hörts med den här killen under åren och nu har de funnit varandra, skaffat barn och hus. Dessutom har hon börjat blogga, så vi har en hel del att prata om- så kul tycker jag! =)
Sen är det Ulrika med bloggen Domus dulcis domus. Hennes sambo är också en fotbollsintresserad kille och vi bor i samma ort. Hennes mans bror med sambo är några av våra bästa vänner, och Ulrika och jag har varit på en del fotbollsmatcher och fester ihop. ;)
En tjej som startat en blogg är också Carolina med bloggen Ekomam. Hon har samma intressen som jag, nämligen feng shui, gamla hus och saker. Nu har hon ett gammalt hus, en sambo som jag känner sen barnsben och två jättefina söner.

14 kommentarer:

Domus Dulcis Domus sa...

Hej!
Så roligt att få bli omnämnd i din blogg, Tack! Tack också för stödet i namnträsket, får se hur det blir, roligt att du tycker om det som jag har just nu. Det är så spännande att se vad du kan hitta på med alla fina ting du fyndar. Vet inte hur jag skall få tid att fixa allt jag vill göra, men bloggandet har givit inredningen en ny dimension. Kram Ulrika

My Lovely Things sa...

Hej!!
Härligt att du har fått kontakt med gamla vänner..

Ljuvliga loppisfynd..Zinkförvaringen ärså fin.oj, vad jag vill ha en sån..

Låter ju super mysigt med loppisfärden med blogg kompisar.

ha det så bra..

kram anna

Grodmamman sa...

Fin höra du har gjort iordning och zinklådan var jätte fin. Gillar också den lite slitna looken!:)
Avundsjuk jag blev på din tvättkorg också och till ett så bra pris. Vill ha!:)
Fler bloggar att kolla in också!
Kram

lottens vita och gröna sa...

hallå, vad kul med nya bloggerskorna, ska kika där sen!

vad fina saker du visar, zinklådan och bordet är uuuuuuuuuunderbara, härligt gäng du loppade med!

ha det gott anna, varmkram lotten

Interiörboden sa...

Hej!

Åhh, så fin skolbänk :)
Jätte fin!!
Jag tycker att alla dina fynd är såå fina!

Ha en jätte bra kväll.
Kram Sandra

Lallis - liv och leverne sa...

Wow så snygg skolbänken är:) Och så kul med nya länkar!
Stor kram från mig som samtidigt önskar fin helg.
/Lallis

Marie sa...

Vilken fin liten pysselhörna du har ordnat till Anna! Zinklådan är sååååå underbar och vilket gulligt bord du fick från jobbet.
Kul att gå på loppis med bloggvänner och vad roligt att du blev inspirerad av mina notpapper.

Ha en toppenhelg!
Kram Marie

JAG! sa...

Åhhh gumman va glad jag blev av att läsa din blogg....tycker det var så roligt att få träffa dig igen....och hoppas på att få springa lite på loppis med dig sen=)....ÄLSKAR din zinkkorg BTW....Plus att jag är bra sugen på en pysselhörna jag med...Hoppas att vi ses snart igen. Vill gärna komma hem till dig och kolla...vorre kul. Kram kram kram

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Din pysselhörna är sååå underbar! Och vilka vackra ting du har där!Tvättkorgen var även den så superfin, ja vilket fynd!

Ska själv ta upp lite gammal bekantskap idag. Har inte träffat en av min bästa och käraste väninna på säkert över 1 1/2 år!!! Hihi ja jag får be henne starta en blogg så vi inte tappar kontakten igen =)

Du tar det väl lugnt med pluggandet nu och njuter av helgen!

KRAM Anita

Hem T Gårn sa...

hejsan! så mycket fint du visar den zinklådan på skrivbordet fick jag ha begär av. må så gott maria

Lilla huset på prärien sa...

Åh *hjärtat stannar* vilken fin zinklåda! Den vill jag ha :) ... om du tröttnar på den *ler*

Din hörna blev jättefin tycker jag - perfekt. Nu kommer du säkert att använda den jättemycket! Och tack för bloggtipsen - ska kolla in dem direkt.

Kram Jenny

Jenny sa...

Hej! Å vilken mysig hörna du har gjort! Blev så fint! Jag bara dog när jag såg din zinkförvaring!! Herre gud, helt GALET snygg! KRAM!!

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

Kamomilla sa...

Vad fint du fixat! jag gillar, som jag sade i mitt senaste blogginlägg också, att ta alla ytor i bruk! Du har så fina saker, den där zinklådan är ju bara "to die for!!"

Kamomilla sa...

..Ja och så skulle jag ju till'ägga att det var roligt att du presenterade de nya bloggarna!

Ha en bra vecka!
Kamomilla