torsdag 2 augusti 2012

Kök Före-Efter

Hej vänner!
Ja jag vet, jag är en dålig bloggkompis just nu. Det är jobb och hemmafix som tar upp all tid. Idag på förmiddagen var jag hos min fina vän Emmelie och klippte Signe. Hon undrade när jag hade tänkt att lägga ut bilder på köket. Hon såg det förra veckan då vi satt barnvakter åt hennes dotter, så hon vet ju att det är klart.. ;) Därför passar jag på nu medan lillan sover. Ni får ha överseende med att det är väldigt ostylat och den sista finishen när det gäller gardiner, lampor och så fattas fortfarande, men nu får ni iallafall se den stora förvandlingen i sin helhet.
Såhär såg köket ut före..
Och såhär ser det ut nu.. Vi har ändrat om helt, placerat om diskho, spis, och vitvaror.
Nu är diskhon framför fönstret.

Ser ni blandaren? ;) Jag lyckades styra om min sambo herr rörmokare på bättre (d.v.s. finare) tankar..

På den här väggen är det fortfarande en del fix kvar, vi väntar på att sotaren och muraren ska komma, men det är ju lite svårt i semestertider, och detta är ju ingen panik eftersom vi kan använda köket utan vedspisen. ;) Sen ska tegelväggen lackas med ett matt lack, täckskivor ska upp och ventilationsrör ska byggas in. I den "lådan" ska vi ha två spottar som lyser ner på tegelväggen. Blir nog fint. :) Men ni ser iallafall det stora hela, kyl och frys samt ugn och micro hamnade här.



Jag letar efter nya beslag till skänken, är det någon som har några tips? De är ganska breda så de jag har tittat på passar inte. Skafferiet är obefintligt som ni ser. Jag kom fram till att jag gärna vill ha en skänk i köket, så vi får se hur det blir framöver, kanske byggs skafferiet någon annastans. Bordet är provisoriskt, vi vet inte om det är någon idé att köpa nytt just nu då Signe bankar som mest med besticken, kanske målar vi det, eller så lägger jag helt enkelt på en vaxduk om jag hittar någon fin. Jag letar också efter en fin lampa att ha över diskhon. Belysning ska upp under överskåpen. Ja, som ni hör så är det fortfarande ganska mycket kvar att göra. Jag jobbar alla helger utom en t.o.m. september och då ska vi på bröllop. Så ser vårt liv ut, så vi får ta fixet den lilla tid vi har över.

Japp, så blev det alltså! Vi är jättenöjda! Det har varit en lång resa med många för- och nackdelar som vägts emot varandra (nästan för många). Några små missar har vi redan upptäckt, men det är inte värre än att vi kan leva med det. Bl.a. upptäckte vi att våra mattallrikar inte får plats i diskmaskinen, den var ju kul.. Vi får se om vi byter diskmaskin eller om vi köper nya tallrikar.. ;)

Hoppas att ni har en skön sommar! Jag återkommer med lite mer detaljbilder från kökets alla vrår.. :)
Kramar /Anna

6 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vad ljust och fint det blev!:) Förstår att ni är nöjda.
Vi gjorde om vårt kök för två år sedan och jag är super nöjd. Har faktiskt inte hittat något som jag skulle göra annorlunda.
Kram

Hem och Lycka sa...

Å så fint det blir! Kram Mia

Dagdrömmar och verklighet sa...

Vilken förändring!! Det blev jätte fint, måste få se det live någon dag nu när du fått upp hyllorna och allt. Sambon gillar kakelplattorna mest, de sitter rakt och fint, hehe.. =) Ha det gott!! Kram

Ainosofia sa...

Lovely!!!!!

<3

Domus Dulcis Domus sa...

Verkligen jättefint! Ett riktigt lyft, förstår att ni är nöjda :)

Kram Ulrika

Fröken Lycklig sa...

Så fint är det vännen! och vilken förändring verkligen inspiration!!!
hoppas ni har det gott på kusten och att vi får till en Date snart!
Kram!